Monday, August 30, 2010

Pabila ia terjadi secara tiba-tiba.....


Dengan NamaMu Ya Allah...
Berikanku Kekuatan...

Apabila impian terasa begitu tinggi..
Kita mungkin sesekali lupa diri..
Dunia ini satu ujian...
Tapi sekuat manakah kita mmpu melaluinya...






Apakah ku mmpu memilikinya??

Badan yang boleh bergerak dengan lebih bebas...
Sahabat yang tidak putus berada di sisiku...
Kejayaan yang lebih membanggakan...
Kasih yang setulus ikhlas...
Rindu yang akan berbalas...
Keluarga yang lebih memahami...
Zuriat yang sihat sejahtera...
Kehidupan yang lebih sederhana...
Senyuman tanpa tangisan di hati...


Manusia sentiasa meminta...
Di suatu ketika ku terasa takbur kerana terlalu menghrp...
Sedangkan Dia sudahpun beri segalanya yang ku perlu...

Nafas yang masih dapat ku hela...
Mata yang masih mmpu melihat keindahan alam...
Kaki dan tangan yang masih boleh bekerja...
Badan yang masih boleh menunaikn tugas seorang hambaNya...
Ibu yang sentiasa beriku semangat...
Huluran tangan shbt apabila ku terjatuh...

Sekian lama.. ku muhasabah diriku ini....
Allah tidak beri apa yang kita pinta, tp sebenarnya Allah beri apa yang kita perlu...
"hanya Kau tempatku meminta"
"hanya Kau beriku bhgia"
"jadikan aku selmanya, hambaMu yang selalu bertaubat"
"ampuniku ya Allah yang sering melupakanMu"
"saat Kau limpahkan kurniamu, dalam sunyi ku bersujud hnya padaMu"

{afghan:padaMu ku bersujud}

Monday, August 23, 2010

Suram....

Angin redup..sayup2 jer mlmni.....
Tapi diriku...
Kesejukan.... Kedinginan...
Entah mengapa..ia terjadi....

Sejak akhir-akhir ini... bermcm2 perkara berlaku...
Ingatanku... hatiku... perasaanku....fizikalku....
Ku merasakan sesuatu yang sangat mencengkam...

Sudah beberapa kaliku tertinggal barang di sana sini....
Kenapa ye..

Ya Allh.. bntulah daku.... saat ini... ku rasa amatlah tidak berdaya...

teman...
di manakah anda....di mana kata2 pendorong untukku menjadi kuat...
teman...
ku perlukan mu.... hadirknlah dirimu di sampingku....
smpikanlah pesann Nya bhw kau hadir utk menyelamatknku...
teman....
saat air mata berguguran... saat dugaan hmpir padaku...
setiap hari...
setiap saat...
setiap ketika...
ku hnya mmpu bersendirian.......


aku adalah hmbaNya yg x berdaya.....
hmba yg penuh tidak kesempurnaan....
hmba yg sedg mncri ruang keikhlasan...
hmba yg sedg mncri ruang kejujuran...
tp mngapa...
stktmn ku mmpu berdiri lagi...
stktmn ku mmpu menanti lagi...

beriknlh daku kekuatan...
sekurangnya..andai mereka tidak hadir...
saat itu... ketika itu....redhakanlah...
dgn lafaz doa shj yg mmpu ku kirim...
dgn lafaz doa shj yg mmpu ku ungkp...

saat hati ini di lukai...
aku sedar...
bhw mungkin ku lyk di mata nya dgn bnci...
dan perlu pabila mereka sudi...
perlu pabila mereka berhrp pergi...
dn hadir...
kerana ku hnya mmpu bersendiri....

semoga satu hari mereka memahami...
kerana ku hidup sekadar menumpang senyumn mereka...
berilh mereka kejayaan.. kebahagiaan...
seperti mana yg ku ungkap dlm doaku pdMu Ilahi...

walau hanya dgn melihat gbr mereka...
semoga satu hari dapatku hembuskn rindu ini....
andai ku tidak dpt ungkapkannya dgn sempurna....

temanku...
walau jasadmu tiada di sisiku....
walau dirimu mencriku bila perlu...
walau htmu sgt membenciku...
maafiku...

tdk kulupa walau sesaat...
bahwa anda pernah membuatku amat sempurna...

tuhnku...
andai ku tdk menikmatinya di duniawi...
pertemukanlh ku dn shbtku di penghujung nnti...
kukuhkanlah ukhrawi ini...
beriknlah kekuatan....

semoga mereka redha... andaiku terpksa mengundur diri....
salam rinduku sahabatku...
walau di manapun anda....
perjuangknlah ke jln yg bnr...amin..

Tuesday, August 17, 2010

Kawan tu Macam Ape?

1) Kawan tu bkn mcm main FUTSAL. Mula-mula kejar..dah dapat sepak..

2) Kawan tu bkn mcm main SKATE. Mula-mula gosok..lepas tu pijak..

3) Kawan tu bkn mcm main RAGBI. Mula-mula tangkap.. dah dapat tendang..

4) Kawan tu bknnya mcm PAMPERS.. dah pakai, buang..

5) Kawan tu bknnya mcm BARANG KEMAS. Waktu baru beli pakai. Dah sengkek gadai.

6) Kawan tu bkn mcm PELANGI. Hari cerah takde..hujan gerimis baru muncul..

7) Kawan tu bkn mcm KERETA. Rosak sikit, jual.. ambik kereta baru..

8) Kawan tu bkn mcm CHIPSMORE.. skejap ade skjp tak..

9) Kawan tu bkn mcm BANK. Bila dah takde duit, pegi kat sana ambik.

10) Lagi.....kawan tu mcm ape ye????


Walau ape pun tanggapan org tentang kawan.. bagi saya, kawan tu penting. Seorang kawan takkan biarkan kawan dia menangis, sedih, berduka dan sebagainya. Kawan yg sejati adalah seorang kawan yang dapat diajak duduk dan berbincang tentang pelbagai perkara.
Yang penting, seorang kawan akan sentiasa menghadiahkan senyuman kpd kawan-kawannya..

Friday, July 2, 2010

Terakhir kali....

Hello…..
I’ve been alone with you inside my mind
And in my dreams I’ve kissed your lips a thousand times
I sometimes see you pass outside my door
Hello, is it me you’re looking for?

I can see it in your eyes
I can see it in your smile
You’re all I’ve ever wanted, (and) my arms are open wide
,Cause you know just what to say
And you know just what to do
And I want to tell you so much, I love you ...

I long to see the sunlight in your hair
And tell you time and time again how much I care
Sometimes I feel my heart will overflow
Hello, I’ve just got to let you know

,Cause I wonder where you are
And I wonder what you do
Are you somewhere feeling lonely, or is someone loving you?
Tell me how to win your heart
For I haven’t got a clue
But let me start by saying, I love you ...

Hello, is it me you’re looking for?
Cause I wonder where you are
And I wonder what you do
Are you somewhere feeling lonely or is someone loving you?
Tell me how to win your heart
For I haven’t got a clue
But let me start by saying ... I love you


To whom who feels... to everyone who reallize... my life isn't much left...hope i could said it once..before these eyes closed forever..

Monday, May 10, 2010

author of the true love

True love.....is it a choice or emotion..... .?
as true love requires a life of devotion.



Ages of life, love's emotions can vary....
some fade quickly as others will tarry.
After love's emotions climbs to it's peek....
now a choice if it's true love we seek.



It may be a giddiness that we feel....
that lets us know this love is for real.
It could be security of not being alone....
not having to face the world on our own....



Maybe it is the one who makes us whole....
as we fullfill our ultimate life's goal.
Things in common can join us together....
so we unite as birds of a feather.



Emotions and choices mentioned above.....
only describes a few feelings of true love.
There is one true love with us all our life....
in joyous days or the weariness of strife.



He was the first to love all so true....
He loves me....as He also loves you.
The author of true love, the Almighty One....
He has been since the world begun.



Still in control as He will always be....
author of true love....creater of you and me.
Our God in heaven who reigns from above....
the alpha and omega....the author of true love

Saturday, May 1, 2010

lagu menyentuh hati

Salam semua... harini sy nak post something special... well, lagu ni akk sy yg perkenalkan... jadinyer, bila 1st time dgr, terus jatuh hati dgr lagu ni.. ia amat menyentuh jiwa raga selain dapat menginsafi hati-hati yg alpa dgn duniawi... perdengarkanlah lagu ini jika anda ada masa kelapangan...


Tahajjud Cinta-- Datuk Siti Nurhaliza


Kau datang ketika duka
dan bintang bercahya
tunjukku ke jalan syurga

Kau datang ketika duka
dan bintang bercahya
tunjukku ke jalan syurga

Ku haus di tengah laut
lemas mencari tempat berpaut
kirimkan aku kekuatan
serta pedoman di kesesatan

Ku sunyi dalam gembira
perih pedih tanggung derita
sungguh aku bukan wali
yang suci dari hina dan benci

Kau datang ketika duka
dan bintang bercahya
tunjukku ke jalan syurga

Terlalu lama aku mencuba
terlalu banyak
cinta yang ku damba
tiada yang sempurna
hanyalah fana
Tuhan, ampuni hamba-Mu

Kau datang ketika duka
dan bintang bercahya
tunjukku ke jalan syurga

Ku rebah di dada malam
memecah dendam yang lama diam
ku tanggalkan baju dunia
dakapku dengan selimut syurga
ya Tuhanku hanya padamu
tempat mengadu segala rindu
limpahi ku rahmat kasihmu
dalam tahajjud cinta bersujud

Tuesday, April 13, 2010

Mengapa.....

Assalammualaikum semua....hrp anda semua sihat walaupun diri sy sendiri tidak brape siht...rmi berkata penulisan blog adalah bg insan-insan yang kesepian, dan tiada teman rapat untuk meluahkan... mungkin benar bagi sesetengah pendapat...dan mungkin jua diri saya salah seorang daripadanya....selalunya saya menulis di dalam diari tentang kehidupan sy, tp sejak kehadiran blog....mungkin perasaan sy akan lebih terubat kerana akan berasa sedikit kelegaan walaupun tnpa mengetahui siapa yang menatap blog ini dan membacanya....sekurangnya melalui ini, sy seakan dapat meluahkan tnpa perlu memperkenalkan diri sy dan tnpa mengetahui siapa pembacanya...sekian....

post kali ini berkenaan nukilan hati...mungkin hati saya....dan mungkin jua hati insan-insan lain di luar sana yang sedang mengalami situasi yang sama....

mengapa??

Kenapa hati ini telah jatuh hati padanya...
Kenapa hati ini merindukannya...
Dia bukanlah anak orang berada yang punyai segala harta...
Dia bukanlah memegang jawatan yang hebat di mata dunia..
Dia bukanlah mempunyai taraf pelajaran yang tinggi ke mercu langit..
Dia bukanlah sekacak putera kayangan yang diidamkan semua gadis..

Tapi.....

Dia hanyalah insan biasa...
Yang tidak punyai apa-apa..
Dan cukup bagiku sekadarnya...
Dan hatiku ikhlas menerima seadanya hanya kerana..
Dialah yang telah menghiburkan hatiku dikala aku kesedihan..
Dialah yang telah memberiku semangat di saat aku terasa amat putus asa..
Dialah yang akan menghulurkan tangannya sekiranya aku terjatuh...

Dan aku percaya padanya....

Atas imannya yang mampu membimbingku ke jalan Allah,
Membimbing zuriatku dengan nilai Islam yang utuh...
Menyayangiku sepenuhnya sehingga akhir nafasku..
Bersamanya terbina masjid indah dan di dalamnnya hanya aku dan dia...
Berpaksikan Allah Yang Maha Kuasa...
Sehingga jodohku bersamanya hingga ke pintu syurga...

Ya Tuhanku..
Dapatkah Kau mendengarkan hasrat hatiku ini...
Cita-cita dan impianku...
Dapatkah ku melihatnya lagi...
Dapatkah ku bersamanya..
Ku mencarinya dalam mimpiku..
Ku mencarinya dalam hatiku....

Kasihku mungkin tidak bersambut di alam fana ini...
Walau sekuat hati merindui...
Hanya dalam doa dapatku utuskan padanya...
Kerana ia terlalu perlahan untuk didengarinya...
Apakah akan wujud istana kasihku bersamanya...
Apakah dia mampu menerima ketidaksempurnaan diriku sepenuhnya dan selamanya..
Dapatkah daku melahirkan zuriatnya sebagai bukti kasihku..
Mendengarkan dia dengan suaranya mengazankan bayi itu di sampingku..
Dapatkahku kucup tangannya sewaktu dia pergi kerja..
Dan menyambutnya di muka pintu dengan senyuman sewaktu kepulangannya...
Menyambutnya dengan keadaan paling indah di matanya...
Dapatkah ku merasai detik-detik itu...

Hanya Kau Yang Maha Mengetahui..
Engkaulah pemeliharaku...
Hanya Kau bisa tahu isi hatiku...
Andai dia untukku, dekatkanlah hatinya dengan hatiku...
Andai diri ini tidak layak berada di sampingnya,
Ku mohon padaMu, Kau berikanlah dia jodoh yang terbaik..
Berikanlah kebahagiaan padanya bersama insan itu...
Dan hilangkanlah daku dari pandangannya....

Kerana ku mengerti...
Aku bukanlah sepintar Aishah..
Tidak secekal Khadijah...
Tidak seindah Ainul Mardhiah...
Tidak sesempurna Ratu Balqis...
Mahupun setabah Siti Hawa yang berlari antara Sofa dan Marwah...
Dan diri ini tiada apa yang mampu ku berikan padanya...
Selain doa di dalam sujudku agar dia sentiasa dalam perlindunganMu...
Dan diberi kekuatan berjuang di jalanMu....

Sekian....ksm..